S' L @ m @ t ^ ~ ^ D @ t @ n g

zwani.com myspace graphic comments

Tuesday 22 December 2009

Buat BUNDA



Gulungan lembaran-lembaran diri bersama bunda terurai. Satu persatu seakan tergambar jelas dengan kaitan-kaitan waktu yang memuai. Guguran daun mengakhiri musimnya menjunjung laksa makna bunda. Ia tidak bertepi kasih sayang, dan jauh dari muara terbatas. Bagaikan lautan yang senantiasa tampak membiru tampa dapat di raba kemana ujungnya. Apakah Tuhan menciptakan Bunda untuk mengabdi, atau berkorban??, yang mana paling indah antara Pengabdian dan Pengorbanan?. Kala’ kita masih berpikir untuk memaknai dan membandingkan keduanya, bunda telah melakukannya tampa harus jelas memaknainya.

Izinkan aku nengenangnya dalam kehadiran khayalanku akan masa itu, masa kala bunda disisiku. Segumpal buncahan rindu seakan membatu enggan memuai. Menyiksaku dalam setiap malam kerinduan dengan nyanyian kasih nina bobo menjelang tidur. Merangkul buliran-buliran doa dari lidahnya yang tidak pernah berhenti. Menyapaku dalam setiap gelisah jiwa dengan angin kemarau perlawanan yang kering. Mengatakan aku mampu kala semua berteriak aku tidak sanggup. Menyuruhku senantiasa maju dan berjalan, kala mereka meneriakkan agar aku mundur kebelakang. Butiran airmata dari setiap perjalanan dalam rangkulan asa dan perlindungan. Seakan ia lupa sapa dirinya dan mempersembahkan segala doanya untuk sang mata hati. Mencipta pilar-pilar membumbung kata dalam kalungan doa dalam setiap jejak kaki. Bunda tidak terkikis walaupun terkadang miris dengan seribu kekecewaan hati, buaian tetaplah buaian.

Banyak kekecewaan akan kebahagaiaan yang tidak dapat ku tebus dengan apa yang ada kini. waktu berlalu dan terus merangkak, tidak menghiraukanku dengan seribu keluhan. Musim demi musim berlalu, tapi ia tetap disini senantiasa di hati ini.

RINDU AKANNYA..akan setiap nafas butiran doanya



0 comments:

Post a Comment